Vänstertrafik

Hey guys!
 
Min dator har mått lite sisådär både igår och idag så därför blev det tyvärr inte något bloggande igår. På morgonen åkte i alla fall jag, Nicky och barnen till ett shoppingmall för att fixa mig ett bankkonto och ett mobilnummer här i Nya Zeeland. Ni kommer alltså inte kunna nå mig mer på mitt svenska mobilnummer utan det som gäller nu är: 0211555723. Jag ska fixa den korrekta adressen också till där jag bor till dem som vill skicka saker sedan (pappa, den adressen jag sa igår var nog inte helt rätt!). Igår åt vi också en god fisk härifrån till middag, drack lite vin och såg på en film! 
 
Jag tror att det beror på jetlag, men jag vaknar sjukt tidigt varje morgon (typ senast 8) och idag likaså. Efter att Garry hade fixat min dator på morgonen satte vi oss alla i bilen och jag skulle få lära mig att köra bil på fel sida i bilen och i vänstertrafik. Efter att ha kört runt i någon timme kändes det riktigt bra och det var inte svårt alls att vänja sig. En del saker jag har märkt om trafiken i NZ:
 
- Folk blinkar inte i rondeller, många blinkar inte heller då man byter fil eller tex kör av en motorväg.
- Här ger man också företräde till trafiken från höger, trots att det är vänstertrafik
- Det är hastighetsgränsen 50 i hela auckland (alla kör dock 55-60), förutom på motorvägen där det är 100. 
- Skyltarna har inte samma färg som hemma...
- Finns i princip inga korsningar eller liknande som hemma där det är ngn slags "högerregel" eller liknande, utan överallt om man ska ge företräde står det "giveway" på antingen en skylt eller på marken. 
- Det är svårt att vänja sig vid att blinkersen är på höger sida av ratten...
 
Så, idag har vi åkt runt hela Auckland känns det som, och jag tog inte med mig kameran?! Det måste vara något fel på mig... Dem har visat mig alla fina stränder som tydligen är proppfulla med flera hundratusen människor på sommaren, nu på vintern är det dock ganska tomt och ingen badar. Vi har varit i innerstan på det största shoppingstråket, där vi även åt lunch ute på en spansk restaurang. De har också visat mig stället vid vattnet där ungdomar festar, hehe. Slutligen har vi också åkt upp till en väldigt hög vulkan där det fanns en fantastisk utsikt! (ångest över kameran igen.. tur jag får flerchanser!) Där på toppen var det en otrolig krater också. Nu är vi hemma igen och jag ska ta en liten tupplur hade jag tänkt, är fortfarande väldigt trött på eftermiddagarna/ kvällarna. Senare blir det en middag och tror jag ska få se min första rugbymatch ikväll, på tv denna gång dock!;) Rugby är Nya Zeelands nationalsport, överallt på alla high schools här spelar eleverna rugby. 
 
Till sist hoppas jag att alla hade en underbart trevlig midsommar, var faktiskt lite avis på att jag inte fick äta de svenska jordgubbarna, spela kubb eller grilla i solen... Tänker på er, puss:)

Kommentarer
Postat av: pappa o mamma

Jordgubbarna är inte så goda.bättre när vi får egna i landet .vi är nu i stugan på midsommardagen tills söndag.ska sätta ut badbryggan i morrn också.sköt om dig//pussar pappa o mamma

Svar: har mailat er! så kolla den sen, :) puss!
Linn Lundkvist

2012-06-23 @ 22:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0