Hur man blir au pair!

 Fick en fråga hur allt går till när man blir en au pair. Jag ansökte först på STS hemsida. Man behöver ingen speciell utbildning för att ansöka, men kraven är följande (åtminstone hit till Nya Zeeland) :
 
… är mellan 18 - 30 år
… har minst 100 timmars erfarenhet av barn (du måste ha personer som kan intyga att du jobbat med barn och dem ska kunna berätta vad du har gjort, vad du är bra på osv.)
… inte har någon anmärkning i polisregistret
… har avgångsbetyg från gymnasiet
… har körkort (inget krav men meriterande, större chans att få familj)
 
Efter ett tag ringde en kvinna upp mig för att bestämma tid för en intervju. (intervju över telefon alltså, man behöver inte åka till Göteborg där dem har sitt kontor eller vad man nu säger.) Jag var hemma från skolan den dagen, förkyld och kunde knappt prata och tänkte hur ska det här gå. Jag hade definitivt inte förberett mig på bästa sätt heller och var EJ FÖRBEREDD på att intervjun skulle vara på engelska haha. Ett tips är att ha tänkt lite innan på vad du har för bra egenskaper, speciellt då det handlar om childcare. Men trots att jag tycker att intervjun gick rent ut sagt sämst blev jag alltså antagen. Tror egentligen att i stort sett alla blir antagna, var bara dig själv;). Fick ett mejl samma dag med alla papper som skulle börja fyllas i osv. Nu kan du i stort sett vara helt säker på att du kommer att få jobba som au pair, men nu börjar den jobbiga biten. Det är polisregister som ska fixas, läkarundersökningar som ska göras, papper som ska fyllas i, pass ska fixas, allt möjligt. När väl allt sånt är fixat skickar du in det, och då kan matchningen med familjerna börja. Det går till så att familjer i landet du ska till läser igenom dina papper, ditt brev du skrivit om dig själv osv. Därefter om de känner sig intresserade hör dem av sig till dig troligen via mejl och ni kan då bestämma en skype-dejt. Du kommer troligen snacka med 2-5 familjer beroende på hur lång tid det tar innan du hittar någon där ni båda klickar med varandra. Då det väl är bekräftat är det bara att börja packa resväskan!;) Bra också att hålla kontakten med familjen fram tills din avresa, åtminstone via mejl. Du ska trots allt bo med dem i ett år och vill troligen inte komma dit helt ovetandes, att dem känns som totala främlingar. Jag rekommenderar starkt att åka, senare i livet kommer det vara försent och då kommer du ångra att du aldrig tog steget.
 
Om ni har frågor angående Nya Zeeland/ Auckland/ au pair yrket eller vad som helst så är det bara att ställa frågorna i kommentarsfältet.:)
 
 
Och hur kan man tacka nej till sådana här sötnosar? Det är värt det. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0