Juridikprogrammet i Uppsala..?

Tisdagen började med att jag och barnen åkte för att köpa lite bröd till kvällens middag, slutade till sist med att jag även köpte lite finare choklad i present till min värdmamma som fyller år på söndag, kändes konstigt att inte ge något alls. Hoppas hon blir glad!:) Vid lunchtid åkte vi in till Takapuna som är området där mina värdföräldrar jobbar, så vi mötte upp dem för att äta lunch ute. Direkt efter var det meningen att jag och barnen (äntligen ännu en gång) skulle åka på vår första playgroup med min au pair organisation, men trots att vi hade ringt och allt innan åkte vi dit och det var ingen där. Konstigt att dom inte sade något om att det var inställt när vi ringde.. Så i stället åkte vi ner till vattnet just nedanför vårt hus och kollade på båtarna. Till middag fixade jag lite sallad och spagetti carbonara, tror dem gillade det:). 
 
Nu ikväll har jag svarat på lite mail, har varit lite strul nu i början med att jag har fått fel timmar jag ska jobba av au pair link osv, men nu börjar allt fixa sig till slut. Har även börjat titta runt på lite utbildningar, eftersom jag känner mig lite tveksam till att söka in till polisskolan, tror att jag lätt kan fastna då och inte ta mig vidare sen av lathet eller annat. Just nu lutar det mot att jag vill komma in på juridikprogrammet i Uppsala, då kan man bli domare, advokat, åklagare, polischef, utredare, jobba på olika företag och åt privatpersoner osv. Utbildningen är 4,5 år lång vilket känns lagom och Uppsala känns som en riktigt häftig studentstad. (Och vill bort från kalla Umeå..) Tyvärr måste man ha lite högre betygssnitt för att komma in än vad jag har at the moment, och därför hade jag tänkt försökt plugga lite till högskoleprovet medan jag är här borta. Om jag lyckas med att hamna mellan 1.4-1.6 något på högskoleprovet är det nämligen en chans att jag kommer in! Kommer därför satsa på att skriva högskoleprovet nästa höst då jag är hemma igen, då har jag ju ändå mer än ett år på mig att plugga.. ;) Perfekt om jag hade fått ett bra resultat då så jag kan söka in till våren 2014, då det är lättare att komma in på programmet på vårterminen. Och 1,5 år känns som en ganska lagom paus från skolan.. :) Men gör förstås inget om det tar ett litet längre tag att nå dit jag vill. Kan alltid jobba & resa mer innan dess. Blev riktigt peppad på detta!
 
Haha men tillbaka till nuet, ska slå på ett serieavsnitt, puss!
 

Kommentarer
Postat av: Moster linda

Ett tips, innan du kommer in kan du läsa juridisk introduktions/översikrskurs som är på 10 p, i.e halvtermin i umeå. Då får du känsla för vad juridik är, o den kursen ingår/ingick i nästan alla sam/administrativa utbildningar. Både jag o moster anna har läst den för länge sen...

Svar: Okej, tack för tipset Linda! Det ska jag absolut kolla upp!:)
Linn Lundkvist

2012-07-11 @ 00:18:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0