Saker jag hittills märkt med NZ

- En väldigt stor del (35% typ) av befolkningen i NZ är av asiatiskt ursprung, vilket har resulterat i hur många japanska/ kinesiska restauranger som helst.
- Här cyklar ingen, och ingen går heller för den delen på grund av alldeles för  mycket kullar.
- Alla här är så SJUUKT TREVLIGA. Alla säger please och thank you exakt hela tiden, folk hälsar på en hela tiden
osv. Tex när jag var ute och gick så kom jag till ett ställe där de höll på att bygga om ngt, då flyttar killarna som jobbar hela ställningen en meter in på trottoaren för att jag kommer och går (jag hade kunnat gå just brevid på gatan hur lätt som helst och ställningen var minst 30 meter)
- Vet inte ifall det är så i Sverige också, men alla shoppingmall är anpassade för mammor och deras barn.
- Här packar man inte matkassarna själv i affären.. ;)
- Bio är hälften så billigt här, yey! (Plus att jag har en ännu 50 % rabatt för att jag är au pair)
- Vädret nu på vintern är så sjukt konstigt! Det hinner alltid regna minst 2 ggr per dag och vara strålande sol minst två gånger per dag. Längtar lite till sommaren då det tydligen är 30 grader och ibland regnar det inte på flera månader :D
- Här sker sjukt många jordbävningar! Medan vi bara har övning i skolan vad vi ska göra vid brand, så har dem även samma sak här fast gällande ifall en jordbävning skulle inträffa.
- På sommaren går tydligen många barfota ute, jämt. (Till och med i affärer osv!)
- Många säger "Sweet as.."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0